Monday 19 November 2012

Petua #1 - Gigi Berlaga

Arwah nenek aku bidan...jadi banyak lah petua-petua lama mengenai pompuan dan kehidupan mak ngan aku jadikan pedoman...Tapi hari nih aku nak story pasal orang yang tido gignya berlaga-laga.....Adik ngan abang botak sayang adalah ahli persatuan gigi berlaga nih....

Gigi berlaga atau 'Bruxism' (clenching teeth, grinding teeth).. (aku google info nih) adalah menggesek-gesekkan gigi geligi rahang atas dan bawah dengan sangat kuat hingga terdengar bunyi cukup kuat dan ngilu. Bruxism terjadi dalam keadaan tidak sedar, biasanya waktu tidur malam hari. Bagi sesetengah orang ia berlaku sepanjang hari. Bruxism boleh berlaku pada orang dewasa maupun kanak-kanak. Yang membezakannya ialah pada penyebab serta akibat yang ditimbulkannya.


Dalam istilah perubatan moden Bruxism ini berkaitan dengan masalah tekanan perasaan di waktu siang hari dan di dalam istilah perubatan mistik ianya pulak berkaitan dengan ganguan saka....*hohohoho...susah nak komen yang mana kategori utk anak ngan laki aku nih..hehe..*

Aku tak nak komen dia punya sebab atau penyebab...kali nih aku nak cerita pasal petua yang arwah atok aku turunkan pada kami sekeluarga bagi menyelesaikan masalah gigi berlaga nih....

Arwah atok aku cakap...kalau menghadapi situasi ni....korang amik gunting...lepas tuh korang letakkan kt atas gigi dan asahkan *jangan lah asah macam asah pisau lak*...buat syarat jek konon-konon mengasah....Insyallah gigi berlaga korang akan hilang....

Okeh apa kena mengena gunting dan gigi? No comment....aku tak suka nak persoalkan sebab nama pun petua-petua orang lama kan....ianya datang dari pengalaman orang-orang dulu......mungkin nampak pelik...tapi itulah yang orang-orang dulu buat untuk mengharung kehidupan derang masa tu...

So...aku dah try tak? Jawapannya dah......Aku baru cuba 1 kali sebab aku baru dapat petua nih dari mak aku malam tadi...*bunyi macam gempak sangat*..hahaha....So nanti keputusan penuh aku akan updated k! :)

*Untuk pedoman "Buruk dan baik itu semua nya datang nya dari Allah"...so tawakal saja lah k.....

No comments:

Post a Comment