Wednesday 5 December 2012

Rabbit

Uisshh.....Busy buzz buzz buzz sungguh bulan ini........Cuti sekolah kenn....haruslah sebok melayan anak-anak yang nak berjalan 24 jam....Dah lah sebok ngan anak....ngan 'anak-anak angkat' pun tumpang sama nak menaikkan rating kesebukkan mummy comel ni...hahahhaha....errrr......kenalkan anak angkat i.....


Errr....yang kiri tuh k.....budak yang kanan menyeringai tuh adik.....dapat birthday present awal tahun ari tuh....Hadiah yang bakal menyusahkan mummy dia sampai la ni.......Cik gebu-gebu....Hadiah dari auntie cu ngan uncle satip......Yang putih tuh jantan...dan yang coklat tuh betina....Nama? Tak tau...sebab setiap 2 hari namanya bertukar...Mummy sampai malas nak tanya nama derang nih apa.....hehehehe.....Ok...nih gambo lama....Nak tengok gambo baru?.........................




ERRRRRRRRRRR........apa tuh?????? Hahahahahha......Cik brown dah beranak pinak dah....Ada dalam lima ekor anak-anak cik brown kali ni...KALI NI??? Iya cik brown dah beranak dalam 2 kali...tapi 2-2 kali tuh anak nya semua mati...Sebab? Cik brown ini tak pandai meyusukan anak-anak nya......*Sedih*.....So kali ini wajib...WAJIB mummy angkat nya ini menjaga baby rabbit ini dengan bersungguh-sungguh.....!! YESS!!




Iya encik encik puan puan.....Beginilah rupanya baby rabbit ok....sangat rupa tikus nih....sesungguhnya aku nih adalah seorang yang sangat geli dan tak boleh handle tengok tikus kah hamster kah.....geli gaban seh....Tapi bila tang rabbit nih boleh pulak aku layan.....hehehe....

Ok...aku nak jugak cerita...aku ngan rabbit nih punya sejarah tersendiri sebenonya....Time aku sekolah dulu...Form 1-3 dulu aku ada bela rabbit yang tersangatlah banyak nyaaaaaaaa ok.....Pakcik aku bagi baka dalam 2-3 jenis rabbit time tuh...semua nya sepasang jantan betina....dan aku pun tak sangka yang rabbit nih sangat lah produktif....derang nih dalam sebulan kalau di satukan akan beranak punyalah....Jadi tak payah risau sangat kalau baby-baby rabbit nih tak berapa nak menjadi....sebab tak habis sedih dah 'ehhh, ko beranak lagi jang?'.....hahhaha......Jadi time tuh mak aku sediakan 3 kandang yang sangat lah besar untuk menyenang kan rabbit-rabbit ini beranak pinak.....dalam berbelas-belas ekor lah banyak nya rabbit aku time tuh....Ada satu tika tuh sampai puluh jugak lah...*jenuh duhh aku nak membasuh kandang time tuh*...Tapi surprise..aku macam tak kisah lak..malah happy pulak time tuh ..*errr ko binggung ke apa nyah? rabbit puluh-puluh ekor ko happy?*..hehehehhe.......

Senang jek kalau ko nak tau rabbit ko tuh nak beranak....cik betina tuh akan cabut bulu dia sendiri untuk stand by time dah beranak nanti...sebabnya baby rabbit nih time beranak memang tak de bulu....tuh yang rupanya amat mengelikan.....dalam 2-3 minggu pas tuh baru bulunya kuar.....So bila korang dah tengok arnab betina korang tuh dah start cabut-cabut bulu korang kena asingkan arnab tuh..sebab....arnab nih tak lah berapa bijak.....IQ derang nih tak de lah tinggi mana  pun.....derang tak paham pun yang derang nih dah beranak ke apa ke...tak de nye derang belai jilat-jilat baby derang macam kucing tuh....cuma naluri keibuan tuh ada.......

Tapi ending aku ngan arnab aku dulu amat sedih.....Time tuh cuti sekolah...so parents kitaorang bawaklah jalan-jalan dan tak adalah kat rumah dalam beberapa hari....Balik dari cuti jek tengok-tengok semua arnab kitaorang mati....*serius sedih*....sebab kena ceroboh ngan anjing-anjing liar yang sudah kopak kan kandang arnab aku tuh....Tak tau mana datang anjing tapi serius memang laknat sungguh anjing-anjing nih!....... :(

Ok berbalik pada cerita Cik Brown aku nih.....Dia nih pelik....pelik ke memang sengal ke aku pun tak sure..sebab selamnya aku bela arnab tak de lah pulak kena situasi yang mak nya tak pandai menyusukan anak......hidup jek semua baby arnab dulu...Tah spesis apa tah ija ngan satip nih beli pun aku tak tau...hahahah.....So kita tengok lah kesudahan nya apa nanti k....... Wish me good luck ok! :)))










No comments:

Post a Comment